Jak wybrać samochód używany? Jak nie dać się oszukać? | Mazda
Drogi Odwiedzający!
Musisz wiedzieć, że zbieramy o Tobie informacje i niektóre Twoje dane osobowe. Spokojnie! Wykorzystujemy je legalnie i w sposób nieszkodzący Tobie.

Dlaczego wyświetlamy tę wiadomość?

Chcemy, byś wiedział, że na naszej stronie jesteś bezpieczny!




JAK CHRONIMY I PRZETWARZAMY TWOJE DANE?

  • Zapewniamy, że traktujemy dane osobowe ze szczególną starannością i przykładamy dużą wagę do ochrony Twojej prywatności.
  • Twoje dane osobowe gromadzimy i przetwarzamy jako GOŁEMBIEWSCY SP. z o.o. SP. K., będąc jednocześnie Administratorem zbioru danych osobowych.
  • Podając dobrowolnie swoje dane masz prawo dostępu do ich treści, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, z zastrzeżeniem, że odmowa podania danych lub ograniczenie ich przetwarzania może utrudnić kontakt z Tobą.
  • Twoje dane osobowe gromadzone i przetwarzane są wyłącznie w zakresie i celu niezbędnym do realizacji usługi i nie będą przetwarzane w innych celach, nie będziemy również ich używać do profilowania.
  • Dane osobowe przechowujemy wyłącznie na terenie EOG.
  • Twoje dane osobowe gromadzone i przetwarzane są zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017. poz. 1219 t.j.).
  • Pamiętaj, że masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych.
ROZUMIEM

Jak wybrać samochód używany? Jak oglądać Mazdę i na co zwracać uwagę? Jakie triki stosują sprzedawcy?

Kupno samochodu to bardzo duże emocje. Warto jednak trzymać je na wodzy i nie kierować się impulsami. Tego typu inwestycje mają wieloletni charakter, a od odpowiedniego wyboru zależą komfort, bezpieczeństwo i późniejsze wydatki na eksploatację. Lepiej zatem podejść do tematu chłodno i bardzo uważnie przemyśleć decyzję.

Warto zastanowić się nad realną wartością używanego auta, kosztami dalszej eksploatacji, ewentualnymi naprawami i ukrytymi problemami, które być może stara się zatuszować nieuczciwy sprzedawca. Wybór modelu i koloru nadwozia to kwestie gustu. Są jednak rzeczy, którym sugeruję przyjrzeć się od strony praktycznej.

Wiek auta a utrata wartości

Nie można liczyć, że używany samochód będzie wolny od wszelkich wad i problemów. Najkorzystniej – dla bezawaryjności – byłoby wybrać pojazd możliwie najmłodszy, ale wiąże się to ze znacznie wyższymi kosztami zakupu. Na szczęście, Mazda jest jedną z nielicznych marek, w których utrata wartości jest bardzo mała! Oznacza to, że kupując droższy model z dobrą historią, w momencie gdy będziemy chcieli samochód sprzedać, stracimy niewiele (porównując do samochodów innych marek). Tu też znajduję bardzo praktyczny argument za serwisowaniem w ASO Mazda – samochody z dobrą historią są sprzedawane drożej, niż te serwisowane poza ASO lub bez faktur. Im wyższa wersja wyposażenia Mazdy, tym więcej zyskamy mając dobrą historię naszego samochodu.

Mazda-6-skypassion-Golembiewscy


Auta 2- lub 3-letnie cieszą się sporym powodzeniem. Uważajmy jednak na samochody z niepewnych źródeł. Zdecydowanie polecam korzystanie raczej z dealerskich komisów, jak choćby z naszego działu Sprawdzone Używane. Trzeba pamiętać, że mało kto pozbywa się 2- lub 3-letniego auta w idealnym stanie. Jeżeli jednak uda znaleźć się bezwypadkowe i prawidłowo serwisowane auto w tym wieku, to zwykle można liczyć na jeszcze trwającą gwarancję i brak większych usterek technicznych. Dlatego też warto szukać młodych aut, jednocześnie bardzo uważnie sprawdzając ich stan i historię. W Maździe aktualnie gwarancja podstawowa trwa 3 lata lub 100 000 km (w zależności co nastąpi wcześniej). Można ją w czasie trwania przedłużyć do 5 lat i 150 000 km.

Mazda CX 5


Przyjrzyjmy się nieco starszym samochodom, których wybór jest też nieco większy. Właściwie eksploatowane i serwisowane auta 5- lub 6-letnie mogą być w doskonałym stanie i zapewniać pełen komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Tutaj też znacznie łatwiej o oferty od pierwszego właściciela – wiele osób po ok. 5 latach wymienia samochód na nowszą wersję. Nie oznacza to jednak, że wszystkie auta w tym wieku stanowią atrakcyjną ofertę. Często powodem sprzedaży samochodu jest bowiem konieczność wykonania poważniejszych napraw lub kosztownego remontu np. silnika. Wiele zależy od modelu i wersji – Mazdy po 5-6 latach zazwyczaj radzą sobie doskonale. Te dostępne w naszej ofercie pochodzą tylko i wyłącznie z pewnych źródeł, najczęściej od naszych Klientów, którzy zmieniają swoją paroletnią Mazdę na nową.

Mazda-3-Exlusive-PLUS-Golembiewscy


W Polsce często istotnym parametrem jest cena zakupu. Dlatego też wielu kierowców poszukuje aut z nieco dłuższą historią i wybiera auta 10-letnie lub starsze. Paradoksalnie, może być to doskonała decyzja – 10-letnie auto praktycznie nie traci już na wartości, co jest szczególnie istotne dla osób, które biorą pod uwagę także ewentualną odsprzedaż. Cena, dostępność części i niewielki spadek wartości to jednak jedyne zalety takiego rozwiązania. Samochody w tym wieku są bardziej podatne na awarie i mogą wymagać bardzo kosztownych napraw. Dlatego też, decydując się na starszy pojazd, lepiej inwestować w samochody z potwierdzoną historią serwisowania. Co ciekawe, warto zwrócić uwagę na parametr bezpieczeństwa. Dzisiejsze konstrukcje nadwozi różnią się znacząco od tych starszych, przez co w testach zderzeniowych starsze samochody z najnowszymi nie mają szans.

Mazda6


Jak nie dać się oszukać kupując używane auto z niepewnego źródła?

O metodach stosowanych przez nieuczciwych sprzedawców w Polsce krążą niemal legendy. Sposobów na oszukanie nieświadomych kupujących jest wiele, a liczba ta nieustannie rośnie wraz ze wzrostem świadomości nabywców. Na co zatem należy uważać, rozmawiając z handlarzem, właścicielem komisu lub osobą sprzedającą samochód w bardzo atrakcyjnej cenie?

Problemy z autem nie muszą dotyczyć bardzo poważnych awarii, takich jak przesuniecie ramy po stłuczce czy silnika nadającego się tylko do generalnego remontu. Dużo częściej chodzi o detale, drobne niedomówienia, pominięte awarie lub machlojki ze stanem licznika czy dokumentami samochodu. Warto pytać o szczegóły – większość nieuczciwych sprzedawców nie kłamie wprost, ale liczy, że uda się przemilczeć problemy z autem.

Jakie triki stosują nieuczciwi sprzedawcy samochodów?

NA TE ZACHOWANIA UWAŻAJ!
Brak korozji!
Zapewnienia sprzedawcy, że samochód nie rdzewieje to za mało. Zawsze warto sprawdzić auto od spodu, obejrzeć progi i wykonać badanie w autoryzowanym warsztacie. Jeżeli sprzedawca nie chce zgodzić się na szczegółowe oględziny, to można mieć pewność, że z samochodem jest coś nie tak.
„Podkręcone” zdjęcia
Fotografie samochodu nie są miarodajne w epoce Photoshopa. Nigdy nie warto dokonywać wyboru na podstawie samych zdjęć. Jeżeli jednak widać, że zamieszczone w ogłoszeniu fotografie są ewidentnie poprawiane, to lepiej ostrożnie sprawdzić taką ofertę.
Część kwoty na fakturze
Niektórzy sprzedawcy proponują wystawienie niższej ceny na fakturze zakupu. Takie działanie powoduje, że kupujący rezygnuje z ochrony prawnej. W przypadku problemu z autem, sprzedawca może zwrócić pieniądze – ale w kwocie widniejącej na dokumencie!
Umowa in blanco
Umowa wystawiona in blanco przez poprzedniego właściciela – widząc taki dokument najlepiej po prostu zrezygnować. Samochód musi być zarejestrowany na sprzedającego lub musi on dysponować oryginałem umowy kupna od poprzednika! Łatwo sobie wyobrazić sytuację, w której złodziej pisze fikcyjną umowę wypożyczonego z wypożyczalni samochodu i po transakcji znika.
„Tanie” naprawy!
„Klimatyzacja nie działa, ale nabicie kosztuje kilka złotych!” – takie zapewnienia to już standard na giełdach i w komisach. Jeżeli koszt naprawy jest faktycznie bardzo niski, to sprzedający zwykle usuwają usterki własnym sumptem, aby nie dać kupującym powodów do targowania się o niższą cenę.
Inne koła
Na fotografii w ogłoszeniu widać eleganckie felgi, ale po oględzinach okazuje się, że na aucie zamontowano inny komplet – oznacza to, że najprawdopodobniej zdemontowano co cenniejsze akcesoria i elementy wyposażenia, aby odprzedać je oddzielnie.
Cena bez opłat
Cena w ogłoszeniu jest bardzo atrakcyjna? Warto o to dopytać – zdarza się, że sprzedający próbują wzbudzić zainteresowanie kupujących niskimi cenami, nie wspominając o konieczności opłacenia cła czy kosztów skarbowych.
„Dobry warsztat”
Sprzedawca zgadza się na sprawdzenie auta w warsztacie, ale pod warunkiem, że będzie to „dobry i tani zakład za rogiem”? W takim wypadku można mieć prawie pewność, że wskazany warsztat prowadzi znajomy lub szwagier. Do oględzin zawsze wybierajmy autoryzowany serwis. Zawsze można zapłacić za paliwo do dalej położonego ASO Mazda.
Fałszywe tablice
Sprowadzone z zagranicy samochody czasami sprzedawane są z fałszywymi tablicami. Aby zabrać pojazd do domu „na kołach”, auto musi być legalnie zarejestrowane.


Warto pamiętać także, że fakt, iż samochód był powypadkowy, nie musi być powodem aby z miejsca go dyskwalifikować. Problemem za to jest sytuacja, w której sprzedawca ukrywa ten fakt lub pomniejsza rozległość uszkodzeń, które usunięto. Dla zwykłego człowieka, ocena stanu technicznego jest bardzo trudna lub niemożliwa. W takiej sytuacji pomóc może autoryzowany serwis, w którym wykonany zostanie przegląd przedsprzedażowy. Szczególnie w ostatnim czasie temat jest warty zwrócenia uwagi. Dziś na portalach ogłoszeniowych można kupić wszelkie używane elementy w wybranym kolorze nadwozia. Bez dokładnego sprawdzenia rzeczywistego stanu samochodu używanego będzie wyglądało na to, że samochód ma fabryczny lakier.

auto-na-podnoścnniku


Na tego typu triki należy być uczulonym, szczególnie gdy sprzedający nie może wylegitymować się książką serwisową i pełną historią auta w postaci faktur na wykonane usługi. Nieuczciwi sprzedawcy często zasłaniają się też niewiedzą lub zastanym stanem auta. Ja nic przy tym aucie nie robiłem.” albo „Nie sprawdziłem auta dokładnie, więc nie wiem czy było robione.” Gdy takie słowa wypowiada zawodowy „handlarz”, wiadomo od razu, że trzeba być ostrożnym. Brak jasnych i udokumentowanych informacji powinien być ostrzeżeniem, że ktoś próbuje zarobić na naiwności drugiego człowieka! Proszę też zwrócić uwagę na podrabiane książki serwisowe (książki serwisowe in blanco można kupić na portalach aukcyjnych). Dla własnej pewności możemy zadzwonić do serwisów, których pieczątki widnieją w książce, z prośbą o potwierdzenie wykonania usług.

dav


Symptomy, które mogą wskazywać na naprawy lub usterki

Laik może mieć trudności przy ocenie stanu technicznego auta, ale jest kilka miejsc, które warto obejrzeć nawet bez doświadczenia i fachowej wiedzy. Dzięki temu można znaleźć wiele wskazówek, które mogą ujawnić problemy lub zdemaskować kłamstwa nieuczciwych sprzedawców. Poniższa lista przyda się w czasie oględzin auta w komisie, na giełdzie lub w garażu ogłoszeniodawcy.

NADWOZIE
Połączenia śrubowe Ślady odkręcania (np. brak lakieru na śrubach) świadczyć mogą o tym, że elementy były demontowane do napraw.
Krawędzie blach Odpryski i skazy lakiernicze mogą być efektem taniej i niedbałej naprawy lakierniczej.
Progi i słupki Pęknięcia, spawy i grubsza warstwa lakieru są często efektem poważnych napraw po wypadku.
Wady lakieru Różna grubość lakieru na elementach, niefabryczna powłoka lakiernicza, szpachlówka - to symptomy napraw powypadkowych lub niedbałego usuwania uszkodzeń karoserii. Pamiętajmy, że „bezwypadkowy”, nie oznacza „nie lakierowany”. Koniecznie należy dopytać o lakierowanie poszczególnych elementów poza fabryką .
Maskownice Połamane lub sklejone elementy plastikowe świadczą o nieprofesjonalnych naprawach lub stłuczce.
Podłoga w bagażniku Korozja, wady lakieru i otwory mogą być wywołane przez nienależytą naprawę lakierniczo-blacharską.


PODWOZIE
Podłużnice Ślady malowania i prostowania mogą świadczyć o naprawie powypadkowej. Ślady prostowania zobaczymy najczęściej na podnośniku, w postaci pozostałych „śladów po szczękach” trzymających element do prostowania.
Nadkola Brak spinek i słabe spasowanie bywają efektami niedbałych napraw.
Płyta podłogowa Ślady korozji i spawania oznaczać mogą słaby stan podwozia lub mogą być spowodowane naprawami powypadkowymi.
Progi Korozja lub ślady napraw świadczą o złym stanie wozu lub naprawach powypadkowych.


SILNIK
Wygląd silnika Korozja, brak śrub i spinek, utlenione aluminium to zwykle oznaki pospiesznych napraw i prób zamaskowania wycieków.
Wygłuszenia Uszkodzone wygłuszenie lub jego brak bywa znakiem napraw powypadkowych.
Płyn chłodniczy Niski poziom płynu lub domieszka oleju bywają symptomami awarii silnika. Jak zachowuje się płyn chłodniczy w zbiorniku wyrównawczym po uruchomieniu samochodu? Jeżeli "się gotuje", może to oznaczać przedmuch spalin do układu chłodzącego, co w wyniku oznacza kosztowne naprawy niezbędne do wykonania.
Wygląd komory silnika Zacieki z płynów mogą świadczyć o problemach z silnikiem.


WNĘTRZE
Deska rozdzielcza Pęknięcia, uszkodzenia i wymienione części mogą świadczyć o niedbałej eksploatacji lub uruchomieniu w przeszłości poduszki powietrznej.
Kokpit Części w różnych odcieniach bywają wynikiem napraw lub rozbiórki auta. Warto zwrócić szczególną uwagę na poduszki powietrzne.
Kierownica Dodatkowa nakładka na kierownicę może maskować jej rzeczywisty stan. Dziś by wymienić kierownicę wystarczy zakup na portalu ogłoszeniowym. Trudno się ustrzec przed taką manipulacją.
Plastiki i przełączniki Przetarcia, zarysowania i wymienione elementy mogą zdradzać bardzo duży przebieg.
Pasy bezpieczeństwa Brak ściągania pasów może wskazywać na uszkodzone („odpalone w wypadku”) napinacze. Ich wymiana jest kosztowna, w związku z czym partacze często zostawiają pasy bez ściągaczy.
Fotele Wytarta tapicerka i wgniecenia znaleźć można głównie w autach z dużym przebiegiem.


Powyższa lista może być przydatna przy formułowaniu konkretnych pytań o stan auta. Warto też pamiętać, że wiele z tych symptomów może być wynikiem zaniedbań i oszczędności. Większość handlarzy stara się maksymalizować zyski, tnąc koszty niezbędnych napraw. Najczęściej dotyczy to napraw lakierniczych – średnia cena lakierowania pojedynczego elementu przez sprzedawców nie przekracza 350 PLN. Aby liczyć na trwałość i dobry efekt, wydać należy jednak 3- lub 4-krotnie więcej.

Niedbale wykonane naprawy to zwykle ogromne koszty dla kupującego. Prowizorycznie załatane elementy i niewłaściwie wykonane remonty w najlepszym przypadku są przyczyną szybkiej wizyty w warsztacie i słonych rachunków od mechanika. W przypadku podejrzeń lub stwierdzenia problemów najlepiej od razu zaproponować wizytę przedzakupową w autoryzowanej stacji i oględziny przez specjalistę.

sprawdzanie-lakieru-Golembiewscy


Zadatek przed obejrzeniem samochodu? Niekoniecznie!

Oszustwa niekoniecznie muszą dotyczyć stanu oferowanego wozu. Czasami oszuści sprzedają bowiem samochody, których… nie ma. Jeżeli sprzedający żąda zadatku na potwierdzenie transakcji lub pokrycie kosztów związanych ze sprowadzeniem samochodu, to lepiej odpuścić sobie taki interes. Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że auta, pieniędzy i samego sprzedającego już nie zobaczymy. Jeżeli uważnie przejrzymy portale aukcyjne, z pewnością zobaczymy bardzo atrakcyjne cenowo oferty dobrze wyglądających samochodów i ... brak kontaktu do sprzedającego. Pozostaje kontakt mailowy przez portal ogłoszeniowy. Następnie jednym z kroków jest sugestia zadatku by zablokować sobie tę atrakcyjną okazję. Potem sprzedający znika.

zadatek-za-samochod


Oszuści bardzo często posługują się doskonale podrobionymi fakturami i dokumentami. Okazyjna cena i wymóg wpłacenia zaliczki to najczęściej oznaki, że do czynienia mamy ze sprytną próbą wyłudzenia pieniędzy.


Właśnie przeczytałeś pierwszy artykuł z serii Sprawdzenie samochodu Mazda przed zakupem. Koniecznie przeczytaj pozostałe!

1. Gdzie szukać używanych samochodów?
2. Jak wybrać samochód używany? Jak oglądać Mazdę i na co zwracać uwagę? Jakie triki stosują sprzedawcy?
3. Jak sprawdzić historię używanego auta?
4. ABC kupna używanego samochodu
5. Rejestracja samochodu używanego
6. Usługa: „Sprawdzanie przed zakupem w warsztacie ASO MAZDA Gołembiewscy”

Paweł Gołembiewski

poznaj nasze marki